G.I. Joe Art - Jim Rugg

Gepubliceerd op 14 juli 2024 om 00:26

Jim Rugg maakte ruim een decennium geleden vier prachtige alternatieve G.I. Joe Comic Covers, waar ik deze week vol verbazing tegenaan liep op ComicCollectorLive.com. Ik zag daar een reeks IDW comics onder de titel Special Missions en ik viel van de ene verbazing in de andere. 🔥🔥🔥

Nu kennen we in Nederland de JuniorPress stripboeken, uit de jaren '80, met de titel G.I. Joe Speciale Opdracht en kende Marvel in die tijd de Special Missions. Ook DDP/Image kende speciale opdrachten in Antartica, Brazil, Manhattan, The Enemy & Tokyo. Maar de IDW reeks kende ik gewoonweg nog niet en is volledig aan me voorbij gegaan. Geen idee wat de verhalen vertellen en de covers zijn allemaal nieuw voor me. De ene is nog mooier dan de andere. Ook de covers van James of Jim Rugg sprongen direct in het oog! 😎👑

Daar gaan we dan maar eens een lichtje op schijnen, want dit wordt een hele fijne aanvulling op het alsmaar groter wordende achief met G.I.  Joe Art op onze website. We trappen hieronder af met een post op X, het voormalige Twitter, waar Brad Walker de 4 papieren comics samen op de foto zette, en vroeg of Rugg nog meer G.I. Joe comics op het repertoire had staan. Daarop reageerde Rugg met nog twee comic covers en daarmee is het officiële aantal illustraties voor G.I. Joe comics op 6 te zetten. 😎

Natuurlijk gaat dit artikel verderdan dat, als het even kan. We hebben dus gezocht naar hoge resolutie afbeeldingen, pencils, inks of andere WIP-beelden. Dit alles deel ik hieronder met jullie, inclusief een Nederlandse vertaling van wat achtergrond en inzichten welke Rugg destijds gaf. Hij deelde bijvoorbeeld bij van de cover met de bruiloft van CoCo en Scarlett beelden van het gehele proces, echt geweldig leuk om te zien!

en met toen ik echt in het diepe dook, vond ik naast de comic covers nóg 3 G.I. Joe illustraties van Jim Rugg, dat is de spreekwoordelijke kers op de taart! 👌🏽❤️

Helaas heb ik geen echt recent G.I. Joe werk van Jim Rugg kunnen vinden, maar wie weet wat de Skybound toekomst brengt?! 💡🙏🏼

Al met al vind ik dit een erg tof artikel geworden en deel ik dit graag met jullie. Enjoy!

Yo Joe! 👊🏽

 

Special Missions

In 2013 en 2014 bracht IDW 14 issues onder de titel G.I. Joe Special Missions. Rugg maakte voor de 4 eerste issues variant covers, Untold Tales, die ieder een verhaal op zich vertellen. De vier covers deelde Jim Rugg op zijn Tumblr account en zouden verkrijgbaar zijn van maart tot en met juni 2013.

Deze absurde voorstelling van zaken, waar Cobra Commander trouwt met Scarlett, werd in een tweet van begin tot eind in beeld gebracht. Ik word er zo blij van als artiesten zo'n kijkje in de spreekwoordelijke keuken geven. De initiële ideeën heb ik ook individueel als screenshots geplaatst, zodat het beter zichbaar en leesbaar is. Zo tof dit! 👌🏽😎👑🔥

 

Van deze illustratie heb ik geheel geen Work In Progress (WIP) beelden kunnen vinden. 😞

 

Bij deze cover deelde Jim Rugg een mooi verhaal wat inzicht geeft in zijn proces. Dit heb ik hieronder vertaald in het Nederlands, maar ook de originele Engelse tekst vind je hieronder. Helaas werkte de link naar de veiling voor het originele artwork niet meer, dus heb ik daar ook geen foto van helaas. 

Nederlandse vertaling:

Een paar mensen vroegen me naar de originele kunst voor mijn G.I.Joe Special Missions #3-omslag. Dus ik dacht dat ik wat procesfoto's zou posten.

De Untold Tales-serie covers die ik heb gemaakt voor G.I.Joe Special Missions zijn geïnspireerd op populaire stripgenres uit het verleden. Issue één was romantiek.

Issue twee was misdaad (let op de handtekening in Charles Biro-stijl).

Voor het derde nummer wilde ik iets proberen dat verband houdt met sciencefiction/horror. Ik ben een grote fan van Ogden Whitney (lees meer over hem op ComicsComics). Hij deed in de jaren vijftig en zestig veel werk voor American Comics Group. Zijn volwassen stijl was erg zuiver en een beetje stijf en generiek. Het doet denken aan clipart. Deze stijl werkte prima in verschillende genreverhalen. Naast Herbie en een heleboel geweldige romantische verhalen, heeft hij veel werk verricht aan de sciencefiction-/horrortitels van ACG, zoals Forbidden Worlds en Journey Into the Unknown. Deze strips, gecombineerd met de strakke, ingetogen stijl van Whitney, waren heel anders van toon dan horrorstrips zoals door EC gepubliceerd of zelfs de monsterverhalen van pre-superheld Marvel. Ze leken meer op een schemerzone.

Ik dacht dat het combineren van G.I.Joe-figuren met G.I.Joe-stripfiguren een griezelige sensatie zou kunnen creëren. Ik kende geen eerdere G.I.Joe-strips waarin het speelgoed letterlijk werd verwerkt, dus dat aspect van het idee sprak me ook aan.

Nadat ik het concept had gepitcht, heb ik een aantal schetsen gemaakt.

Ik ben de afgelopen jaren meer geïnteresseerd geraakt in stripboekrasters. Ik tekende deze cover rond dezelfde tijd als de Vanilla Ice pin-up die ik maakte voor Ed Piskors Hip Hop Family Tree. En ik hou van het idee van het raster met 9 panelen als ontwerpelement.

Na wat redactionele feedback voeg ik titels toe en snij ik de gekozen schets bij zodat deze bij de omslagrand past.

Ik kan geen pencils vinden voor deze omslag... Ik denk dat ik van schetsgoedkeuring naar lijntekeningen/zwart-wit ben gegaan. Een van de uitdagingen bij deze stap was het kiezen van de figuren die moesten worden gebruikt. Dit maakte deel uit van het creëren van de kleurcompositie en het proberen om iconische figuren te kiezen. Mijn vriend heeft een aantal G.I.Joe-figuren, dus ik heb ze doorgenomen en verschillende combinaties gemaakt. Ik was teleurgesteld dat ik Wild Bill niet in de definitieve versie gebruikte. Dat figuur ziet er maf uit.

Dus hier is de originele artscan. Een van de leukste aspecten van het werken aan deze omslagen was dat ik van de redacteur, Carlos Guzman, toestemming kreeg om ze met de hand te letteren.

Na goedkeuring van de lijntekeningen heb ik kleur toegevoegd, wat volgens mij een belangrijker onderdeel is geworden van stripillustraties dan vroeger - in de zin dat dit is wat mensen het eerst zien (vooral als het online als miniatuur wordt bekeken) en het kan een goede tekening absoluut verpesten of een gemiddeld kunstwerk er veel beter uit laten zien. Het blauwe headerblok is een knipoog naar het Ace Double Sci-Fi paperback-ontwerp.

 

Originele Engelse tekst:

"A couple people asked me about the original art for my G.I.Joe Special Missions #3 cover. So I thought I’d post some process pics.

The Untold Tales series of covers I’ve done for G.I.Joe Special Missions have been inspired by popular comics genres of the past. Issue one was romance:

Issue two was crime (note the Charles Biro-style signature):

For the third issue, I wanted to try something sci-fi/horror related. I’m a big fan of Ogden Whitney (learn more about him on ComicsComics). He did a lot of work for American Comics Group in the 50s and 60s. His mature style was very clean and a little stiff and generic. It’s reminiscent of clip art. This style worked great in a variety of genre stories. Besides Herbie and a bunch of great romance stories, he did a lot of work on ACG’s sci-fi/horror titles like Forbidden Worlds and Journey Into the Unknown. These comics, combined with Whitney’s clean, restrained style were much different in tone than horror comics like EC-published or even the monster stories of pre-superhero Marvel. They were a little more like twilight zone.

I thought combining G.I.Joe figures with G.I.Joe cartoon characters could create an uncanny sensation. I wasn’t aware of any previous G.I.Joe comics that incorporated the toys in a literal way so that aspect of the idea also appealed to me.

After pitching the concept, I did a couple of sketches:

I’ve become more interested in comic book grids in the last few years. I drew this cover around the same time as the Vanilla Ice pinup I made for Ed Piskor’s Hip Hop Family Tree. And I like the idea of the 9 panel grid as a design element.

After some editorial feedback, I add titles and crop the chosen sketch to fit the cover trim:

I can’t find any pencils for this cover…I guess I went from sketch approval to line art/black-and-white. One of the challenges of this step was choosing which figures to use. This was part of creating the color composition and also trying to pick iconic figures. My friend has a bunch of G.I.Joe figures, so I went through them and laid out different combinations. I was disappointed not to use Wild Bill in the final version. That figure looks nuts. 

So here is the original art scan. One of the best parts of working on these covers was that the editor, Carlos Guzman, allowed me to hand-letter them.

After approval of the line art, I added color, which I think has become a more important part of comics illustration than it used to be - in the sense that it’s what people see first (especially if its viewed as a thumbnail online) and it can absolutely ruin a good drawing or make average artwork look much better. The blue header block is a nod to Ace Double Sci-Fi paperback design."

 

Op ComicArtFans vond ik het originele artwork in de collectie van Steve Kro. 🔥🔥🔥

In de omschrijving  van het proces bij cover 3C hierboven, lezen we slechts over de eerste drie issues, de vierde liet Rugg onbesproken. Maar op CBR.com hadden ze ook door wat de thema's achter de covers waren, en bespraken dat destijds in een artikel. Deze cover werd met recht in het Sciencefiction geplaatst.

"Finally, we have the cover to that issue where the Joes traveled back in time and fought the dinosaur-riding Dreadnoks. Or not. This one seems to be science fiction, or "time travel," if that could be considered a sub-genre, a la The Time Machine."

Op zijn Facebook als vond ik WIP beelden en de zwart/wit close up die je hieronder vindt. Nu kon ik deze posts niet linken of liken, dus heb ik er screenshots van gemaakt. 😎

 

“Animated Month” Variant Cover by Jim Rugg.

Deze comic lag vanaf september 2013 in het schap van je lokale comic shop. 

Hieronder de schone illustratie:

 

Tom Scioli maakte tussen 2014 en 2016 voor de IDW serie G.I. Joe Vs. Transformers 14 issues, met nog meer comic covers van zijn hand! Een geheel eigen stijl die ik zeer waardeer. Echter zijn er voor deze reeks ook variant covers gemaakt door anderen, zoals voor Issue 3 een variant cover van Jim Rugg

Hiervan vond ik allerlei stappen van het proces. Wanneer ik kan zal ik linken naar de bron, maar op zijn Facebook kon ik de posts niet linken of liken, dus heb ik er screenshots van gemaakt. 😎

Close Up

Mini Snake Eyes Final

Mini Roadblock & Scarlett Final

Nick Fury Intermezzo

Wanneer ik een G.I. Joe Art artikel over Jim Rugg maak, mag deze Nick Fury niet ontbreken. Sterker nog terwijl Rugg de schets van John Buscema inkt, maakte hij een time-laps hiervan. Ook deze vind je hieronder! 🔥🔥🔥

 

Nu zul je jezelf wellicht afvragen wat Marvel's Nick Fury met G.I. Joe te maken heeft?! En dat snap ik, maar Nick Fury heeft ALLES met G.I. Joe te maken! 🥳

Lees bijvoorbeeld hier bij CBR.com of  ScreenRant hoe de Fury Force - Marvel pitch van Larry Hama onlosmakelijk verbonden is met het ontstaan van G.I. Joe zoals we dat in de jaren '80 hebben leren kennen. 

Back Issue 118

Als de levende legende Larry Hama spreekt, zwijg ik...

 

Tof dat Tim Finn hier de credits krijgt. Hij schrijft al jaren aan een boek over de geschiedenis van G.I. Joe. Ik begreep laatst dat zijn boek langzaamaan klaar is, en gebaseerd is op iets van 274 interviews! Pin me niet vast op het precieze aantal, maar wat ik hoorde was indrukwekkend! 💪🏽😎👑

En dat zijn boek indrukwekkend zal worden kan niet missen, zoals degenen die zijn website A Real American Book kennen reeds weten. Zijn artikelen zijn altijd bere-interessant, zoals recent zijn verslag van JoeFest2024. En weetje wat hij ook al eens vertelde in een blog?

Dat Fury Force ook een helikopter had! 🔥🔥🔥

Back Issue 16

Om het beeld enigszins compleet te maken...

 

G.I. Joe Art van Jim Rugg

Het leerzame intermezzo zit erop, kunnen we weer verder met de G.I. Joe Art van Jim Rugg. Op zijn Tumblr account kwam ik namelijk ook nog een hele toffe Gung-Ho tegen. Volledig in lijn met de Horror-Cover hierboven, is het gebaseerd op het speelgoed. Het gebroken kruis vind ik simpelweg geniaal. 👌🏽🔥

Op Instagram vond ik de Baroness van 2019.

Fantastisch dat hij ook hiervan verschillende beelden van de illustratie deelt. Dit vind je vanzelfsprekend hieronder. 👌🏽

"Originally commissioned for an article on the history of the Ninja in America popular culture (the article was pulled but not before I drew this)."

En wie zien we terug in deze illustratie? Juist, onze zwart wit vrienden Storm Shadow en Snake Eyes! 🥷🏽

En ziet mijn oog dat goed daar linksboven? Is dat onze explosieve vriend Firefly?

Al met al een hele toffe compilatie die niet mocht ontbreken in dit artikel. 😎

Street Angel

Een voortreffelijke manier om dit G.I. Joe Art artikel over Jim Rugg af te sluiten, is om de aandacht te richten op een andere comic serie van zijn hand: Street Angel.

Samen met Brian Maruca maakte Rugg volgens mij zeven Street Angel delen voor Image Comics, en eentje daarvan krijgt hier nu speciaal de aandacht: Street Angel Vs. Ninjatech! 🥷🏽

Met recht, want de oplettende lezer met een G.I. Joe hart zal de inspiratie voor Jim Rugg niet ontgaan: Vintage 3.75 inch o-ring Snake Eyes V1!! 🔥🔥🔥 

Op Facebook, Instagram, Twitter/X en Tumblr deelde hij zowat de hele comic. Dus deze vind je hieronder. De soort van advertenties maken de inspiratie voor Rugg helemaal helder, en ik vind het werkelijk fantastisch om dat na zoveel jaren te ontdekken! Deze heb ik dan ook apart uitgelicht. Als comic verzamelaar vind ik naast zijn geweldig toffe thematische comic covers, deze comic in zijn geheel ook interessant door het G.I. Joe sausje. Ik geef het toe, als Street Angel VS. Ninjatach (2018) als G.I. Joe gerelateerde comic gezien kan worden, dan kan dat niche of obscuur genoemd worden... Maar tof vind ik het wel! Wellicht zijn er meer verzamelaars die er zo over denken, dan hoop ik hiermee een zaadje geplant te hebben tot het kopen van de comics. 😁

Yo Joe! 👊🏽

 

Deel dit artikel via:

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.